حجاب(1)

۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

 

سلام

امیدوارم اول پست قبلی رو کامل خونده باشین چون پیش درآمد این پست ها(حجاب)می باشد.

------------------------------



انچه در همه پدر و مادر ها مشترک است ، این است که مذهب را طوری تعریف می کنند که انگار شیپور را از طرف دیگرش باد می کنند!توصیه هایی که به نسل جوان می کنند اینطوری است:


درست مثل این است که طبیبی یا به هر حال ادمی دائم به کسی که لبش زخم شده یا صورتش جوش زده بگوید که ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍"جوش نزن" و "زخم نش"و و بعد هم بگوید که به طور مثال "زخم شدن دهن فلان بدی را دارد ; جوش صورت فلان قدر بد است "!


این اگر چه درست است اصولا چه تاثیری دارد؟ چه می خواهد بشنود و چه نتیجه ای می خواهد بگیرد؟ به جای این صحبت ها باید فهمید چه عواملی باعث شده که این جوشها در زندگی روحی این بچه و این نسل به وجود امده ; آن ریشه ها را باید یافت.






تجربه نشان می دهد که به عنوان اینکه دین فلان چیز را می گوید ، نمی شود حجاب را بر زن تحمیل کرد ، و عبادت را بر پسر تحمیل کرد ، مگر اینکه یک اگاهی انسانی پیدا کند و اینها نماینده یک طرز فکر باشد.



آیا در عوام ما پوشش اسلامی به عنوان یک طرز تفکر خاص است؟ نه ، طرز تفکر خاص نیست ، بلکه به عنوان یک تیپ خاص است ، که در آن مومن دارد ، فاسق دارد ، بداندیش دارد ، خوش اندیش دارد ، خلاصه همه جور ادمی دارد! البته حجاب غیر از چادر است . چادر فرم است.


اصل قضیه این دختری که الان می خواهد پوشش را انتخاب کند ، انگیزه اش چیست؟


معمولا انگیزه این است که :

"مادرم همینطور بوده ،خاله ام همین طور بوده ، محیطمان همین طور است"



این {چادر} یک لباس سنتی است ; نشانه عقب مانده در حال مرگ است.جلویش را هم نمی توان گرفت ; بخواهی ده سال دیگر ادامه بدهی ، بعد از سال یازدهم تمام می شود. رشد و تکاملش به سمت ریختن این حجاب است ، یعنی تکامل جامعه به سمت ترک ان سمبل های سنتی املی.



بنابراین شما طرز فکر بچه ها را عوض کنید ، انها خودشان پوشش را انتخاب خواهند کرد; شما نمی توانید مدلش را بدوزید و تنش کنید! او خودش انتخاب می کند. شما رابطه عاشقانه بین او و این عالم بر قرار کنید ; او خودش به نماز می ایستد. هی به زور بیدارش نکنید!



13 نظرات:

میترا گفت...

دوست خوبم ممنون که سر زدی و نظر دادی
درباره ی اونچه که پرسیده بودی من تا این حد می دونم که پرومته یکی از شخصیت های افسانه های یونان باستانه که بخاطر اوردن آتش برای انسان مغضوب زئوس خدای خدایان میشه و عمرش را با کرکسی که از خوردن جگر اون جان می گیره در کوهستانهای قفقاز می گذرونه. این شکنجه ی اون بوده.
پرومته یه جور شیطان مقدسه! یه جور آگاهی آور...
راستی وبلاگ آقای فیاض هم خیلی خوب دکتر رو بررسی کرده. گاهی سر بزن به نشونی:
kaviri.blogfa.com

فرزانه گفت...

جالب بود. البته این را می شه از این نوشته های ناب فهمید که منظور استاد این نیست که پوشش بد هست یا ایشون با حجاب مخالفند. منظور ایشون این هست که نوع پوشش حتما اون چیزی نیست که توی جوامع رواج داره و این اشتباه هست که برای مثال ما فکر کنیم برای مثال چادر فقط یک حجاب هست.
خیلی جالبه استاد طوری حرف می زنن که انگار جامعه چند سال بعدشون رو می بینن!تعجب
ممنون دوست عزیز

سحر گفت...

ادمي اگر فقط بخواهد خوشبخت باشد به زودي موفق ميگردد ولي او مي خواهد خوشبخت تر از ديگران باشد و اين مشگل است زيرا او ديگران را خوشبخت تر از انچه هستند تصور ميکند . مونتسکيو

فرزانه گفت...

دکتر شریعتی:
"... یكی از همین "ناهین عن المنكر" دو آتیشه پیشم آمده بود كه : آقا، نمی‌دانید، آنجا، دم در، عده‌ی زیادی از نسوان جمع شده‌اند و منتظر باز شدن در ورودی. بد وضعی بود.

من ناراحت شدم. گفتم : چطور؟... مگر خانومی بی‌حجاب آمده است؟

گفت : نه ..آ..قا....بی‌حجاب كه نه. اما یكی از آن‌ها را دیدم كه در زیر چادرش دامنی پوشیده بود كه صحیح نبود.
گفتم : مؤمن! زیر چادر دامن كوتاه پوشیدن بیشتر منكر است، یا از توی یك جمع انبوه، دامن كوتاه‌ را زیر چادر دید زدن؟!..."

شادی از شیراز گفت...

واقعا این بحثها خیلی فنی هست گاهی اونقدر فکر میکنم به این جور مسائل که واقعا از پیدا کردن روش یا راه و حلهای صحیح باز می مونم

موفق باشی

صفورا گفت...

سلام
بنظرم من خیلی از جوونا از روی لجبازی یه کارایی میکنن..پس گاهی باید کاریشون نداشت...مهربونی ومدارا کردن..
من آپم یه قصه یا بهتر بگم با چند قصه از حاج رمضون بدووووووووجانمونی

فاطمه گفت...

سلام امیر آقا
منم با شما کاملا موافقم که حجاب و حالا نوع حجاب رو نمی شه به کسی تحمیل کرد ولی آیا این درسته که چون شخص شما از چادر بدتون می آد سر کردن اون رو املی بنامید؟!!
کی گفته چادر سنتیه؟
من فکر می کنم شما در تعریف حجاب کامل دچار اشتباه شدید... من این حجابی که می گم حجاب اسلامی رو می گم... وگرنه که اگه اسلامی نباشه بهش می گن پوشش نه حجاب!!!!!
هر چیزی می تونه پوشش باشه ولی لزوما هر پوشش کاملی حجاب اسلامی نیست!

هیچی گفت...

مبارک باشه!!

farzaneh گفت...

سلام
وبلاگ جدید مبارک. با اجازتون این وبلاگتون لینک شد و وبلاگ قبلی رو هم با یه اسم دیگه لینک کردم.
http://dineslam.mihanblog.com/

شادی از شیراز گفت...

مبارکهههههههههه

گروه شریعتی گفت...

با درود و خسته نباشید

امیدوارم در راه و هدفتان موفق و سربلند باشید ...

با سپاس
گروه شریعتی

شادی از شیراز گفت...

تاحالا به قدرت اندیشه فکر کردید ...؟ یا نه اصلا استفاده کردید ...؟ اگه میخوای یاد بگیری یه سری به من بزن آپیدم [گل][قلب]

علي گفت...

دوست خوبم اين درد زايمان براي مردها بيشتر اتفاق مي افته تا زنان باور نداريد تاريخ رو يک کمي ورق بزنيد و در احوال عارفان دقت کنيد يکي دوزن بيشتر نداريم مابقي همه مرد هستند ؟ شوخي کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوست خوبم درمورد جوش زدن جوانا بايد خدمت شما عرض کنم که ديني که ما سنگ آن را در جامعه به سينه مي زنيم يک دين ارثي وتقليدي " علتي " ميراثي " محض است ؟
که به من وشما هديه شده است در يک صندوق ؟
حق باز کردن اين صندوق را نداريم ؟جرا
بدليل انيکه حوزه نقد ونقادي در دين باز مي شود ؟
آن وقت خيلي از حريم ها دريده مي شود "
چرا دکتر شريعتي ودکتر سروش هنوز در حوزه هاي ديني ما با چشم نفرت به آنها نگريسته مي شود ؟
بخاطر اينکه در اين صندوق را باز کردنند ؟
ومحتويات آن را به مسلخگاه نقدگشيدنند ؟
جوانان ما حقشون که صورت جوش بزنه ؟
جوش که خوبه تاول هم بزن کمه ؟
باور کنيد ؟
فقط ياد گرفتن تقليد کنند در همه ي امور از علم گرفته تا.....دين شده تقليد وتقليد وتقليد حالا شما دوست من بگويد کس که صورتش را با صابون شستشو نمي دهد استحام هم نمي کند حقش نيست صورت جوش بزند ؟
يک کمي بخودتون زحمت بدين بخاي چت کردن به جاي افتادن دنبال اين دختر واون دختر يک کمي ؟ مطالعه بد نيست بخدا کمترکلاه سر ما ميره ؟
شما تلاش مي کنيد چهارتا حرف از اين واون رو توي وب تون مي زارين خوب چندتاميان مطالعه مي کنند ؟
برويک وب پاتوق دختر ها وپسرها رو بزن وقت سر ..... هم نداري ؟
خيلي دوستتون درام ؟
بازم بهم سر بزنيد ؟
ولي مواظب باشيد که درد زايمان .....؟
درود بر دوست خوبم ؟